جیوه ماده ای سمی است که در برابر تجزیه مقاوم است و می تواند در بدن موجودات زنده تجمع کند. در دهه گذشته غلظت این ماده در اتمسفر و آب دریا 3 برابر شده است که این امر باعث به خطر انداختن سلامت انسان، حیات وحش و دیگر موجودات زنده شده است. این ماده یک ماده سمی قوی است که سیستم عصبی انسان ها را دچار مشکل می کند و به شکل ویژه ای بر روی کلیه ها، مغز و کبد انسان تاثیر گذاشته، حتی می تواند بیماری رشد ناقص را در کودکان به وجود آورد. جیوه عنصری فلزی است که می تواند در بافت و عضلات موجود زنده تجمع پیدا کند و چنانچه غلظت مقدار تجمع یافته آن در بدن به مقدار مشخصی برسد باعث اثرات مخرب بر سلامت انسان می شود. منابع اصلی ورود جیوه به محیط زیست نشت این ماده از طریق لامپ های فلوئورسنت، لامپ های کم مصرف، باتری ها و نیروگاه های ذغال سنگ سوز می باشد.
لامپ های فلوئورسنت شامل پوسته شیشه ای، جیوه مایع و بخار، پودر فسفر، درپوش های فلزی و مفتول رشته ای می باشد. زمانی که جریان الکتریسیته از درون بخار جیوه عبور می کند تولید انرژی فرابنفش می کند و نور فلوئورسنت را به وجود می آورد. پس از تولید انرژی فرابنفش، پوشش فسفر قرار گرفته بر لایه درونی پوسته لامپ، این انرژی را به نور مرئی تبدیل می کند. یک لامپ فلوئورسنت معمولی 120 سانتی متری حدود 5 تا 50 میلی گرم جیوه در خود دارد.
زمانی که لامپ ها به محل دفن زباله می رود، پس از شکسته شدن لامپ ها بخار جیوه در هوا آزاد می شود و می تواند از محل دفن تا 300 کیلومتر دورتر منتقل شود (به خصوص زمانی که برای امحاء آنها از دستگاه زباله سوز استفاده کنند). زمانی که این بخار جیوه از طریق تنفس در بدن جذب شود، جیوه جذب شده از طریق خون به بافت های بدن انتقال یابد. لازم به ذکر است که در معرض قرار گرفتن خانم های باردار می تواند باعث به خطر انداختن سلامت نوزاد و حتی بروز فلج مغزی آنها گردد.
• سالانه حدود 600 میلیون لامپ فلوئورسنت در محل دفن زباله ها در کشور ایالات متحده امحاء می گردد که این تعداد لامپ دارای مقدار تقریبی 15 تن ترکیبات جیوه می باشد
• سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا (EPA) اعلام کرده است که تعداد 187 دستگاه زباله سوز در کشورهای مختلف برای امحاء لامپ های فلوئورسنت مورد استفاده قرار می گیرد که سالانه حدود 35 تن جیوه را وارد محیط زیست می نمایند
• سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا (EPA) از سال 1992 لامپ های جیوه ای را در لیست مواد خطرناک خود قرار داده است. (استاندارد وضع شده توسط این سازمان که برابر مقدار حداکثری 2/0 میلی گرم بر لیتر جیوه است در لامپ های جیوه ای رعایت نمی شود)
• بر اساس اعلام سال 1997 سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا (EPA) و سازمان ثبت بیماری ها و مواد خطرناک (ATSDR)، جیوه به عنوان سومین ماده خطرناک جهان شناخته شده است.
به دلیلی مقرراتی که سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا (EPA) در مورد امحاء لامپ ها وضع کرده است و از ژانویه سال 2000 مورد اجرا قرار گرفته شده است، بیشتر مصرف کنندگان غیر خانگی موظف اند لامپ های مصرفی شان را به صورت مناسب و بنابر آنچه در مقررات آمده امحاء نمایند. به دلیل حجم بالای جیوه موجود در لامپ ها، مدفن های زباله شهری از پذیرش لامپ مصرف کنندگان غیر خانگی خودداری می کنند. حتی لامپ هایی که از گذشته و قبل از وضع مقررات در مدفن زباله ها پیدا می شوند، باید از بین بروند و مطابق قانون پاکسازی محیط زیست (CERLA) هزینه های آن به امحاء کنندگان پرداخته می شود. روشی که توسط سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا (EPA) برای دفن بهداشتی زباله ها توصیه شده معرفی شده، بازیافت کردن لامپ ها را توسیه نموده است.